عصب کشی دندان

About This Project

خدمات درمانی دندان | درمان ریشه دندان و یا عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان که اشتباها عصب کشی دندان هم از آن یاد می شود، عبارت است از خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز نمودن و شکل دادن به فضای کانال تراپی (RCT) و در انتها پر نمودن آن برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان می باشد. هدف از انجام درمان ریشه دندان اجازه به باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن می باشد. و با انجام این کار می توان از دندان درد احتمالی در هنگام جویدن غذا و در بحث زیبایی براقی ماندن دندان در دهان و داشتن لبخند زیبا استفاده کرد.

مراحل درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان در 4 مرحله اصلی صورت می گیرد. مرحله اول دستیابی به کانال (ROOT) دندان می باشد. مرحله دوم تعیین کردن طول رشته. مرحله سوم تمیز کردن و شکل دادن به کانال و مرحله چهارم پر کردن کانال نام دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل انجام درمان ریشه دندان را خدمت شما عرض کنیم.

درمان ریشه دندان و یا عصب کشی دندان توسط یک متخصص و یا دندانپزشک عمومی انجام می گیرد. و بسته به این که سختی کار چقدر باشد، معمولا بین 1 تا 2 جلسه درمان ریشه دندان انجام می شود.

مرحله اول درمان ریشه دندان

در مرحله اول ابتدا، برای انجام معاینه و بررسی وضعیت و میزان آسیب دندان عکس رادیولوژی از دندان گرفته می شود. به منظور این که درد هنگام انجام درمان ریشه دندان فرد را اذیت نکند، از داروی بی حسی موضعی برای جلوگیری از احساس درد استفاده می شود. البته درد هنگام عصب کشی دندان ممکن است به خاطر آبسه و عفونت دندان بسیار زیاد باشد. بعد از بی حس کردن دندان، میله پلاستیکی برای خارج کردن بزاق دهان، داخل دهان بیمار قرار داده می شود. سپس پوسیدگی هایی که در دندان ایجاد شده است، برداشته شده و عاج دندان برای دسترسی به ساقه پالپ دندان باز می شود. و از یک ابزار کوچک هم برای خارج کردن عفونت ها استفاده می شود.

مرحله دوم درمان ریشه دندان

در مرحله دوم عصب کشی دندان پس از برداشتن پالپ آسیب دیده، ساقه پالپ و کانال های ریشه خالی و تمیز می شوند. این مهم است که قبل از پر کردن دائم کانال های ریشه، تمامی بخش های کانال از تمام عفونت ها پاک شده و خشک شوند. البته این نکته را هم باید بگوییم که هنگام تمیز و خالی کردن کانال های دندان، کانال های ریشه دندان ممکن است تغییر شکل بدهند و بزرگ شوند تا دسترسی برای پر کردن دندان راحت تر انجام شود. بعد از خالی کردن و تمیز کردن کانال دندان داروهایی به منظور تمیز کردن و خالی کردن دندان ار هرگونه عفونتی داخل کانال دندان ریخته می شود و ممکن است دندان بیمار برای خارج شدن مایع و ترشحات احتمالی از آن برای چند روز باز باقی بماند. اگر عفونت به لایه های داخلی دندان یعنی ریشه دندان نفوذ کرده باشد، ممکن است برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز شود. چنانچه درمان ریشه دندان نیازمند چند جلسه درمان باشد، دندان را به صرورت موقت پر می کنند تا دندان از مواد غذایی و تمای با بزاق دور نگه داشته شود. در هر صورت در این مدت از جویدن یا گاز گرفتن با استفاده از دندانی که در حال عصب کشی است تا زمانی که دندان درمان شده و ترمیم شود، پرهیز کنید.

مرحله سوم درمان ریشه دندان

پس از خالی کردن عفونت ها به صرورت کامل و خشک کردن دندان، کانال دندان پر می شود. در این مرحله ممکن است نیاز به تزریق مواد بی حسی باشد. اگر همانطور که در مرحله دوم گفته شد دندان شما به صورت موقتی پر شده باشد، ابتدا این پر کردگی برداشته می شود تا به این ترتیب بتوان به ناحیه داخل دندان دسترسی پیدا کرد. در این مرحله از مواد مخصوص دندان پزشکی برای پر کردن دندان استفاده می شود تا به این ترتیب بتوان از حفاظت کانال های ریشه در برابر بزاق و نفوذ مواد خارجی اطمینان پیدا کرد.

مرحله چهارم درمان ریشه دندان

مرحله آخر درمان ریشه دندان همان مرحله ترمیم دندان می باشد. به دلیل اینکه دندان معمولا در این حالت به دلیل پوسیدگی زیاد ضعیف شده است و به صرورت زیاد پر شده است لازم است به منظور حفاظت از آن در برابر آسیب های آتی و نیز کمک به بازگشت دندان به عملکرد طبیعی آن ترمیم دندان انجام شود. انجام ترمیم دندان به وسیله روکش دندان صورت می گیرد که باعث می شود دندان طبیعی به نظر برسد. روکش دندان معمولا از جنس طلا، پرسلاین یا ترکیبی از پرسلاین و فلز ساخته می شود. روکش ساخته شرده از پرسلاین یا ترکیب پرسلاین و فلز می تواند سایه زده شود تا به رنگ سفید دربیاید و تفاوتی با سایر دندان ها نداشته باشد.

پس از عصب کشی دندان، دندان ترمیم شده با روکش جدید دندان می تواند به صورت عادی به فعالیت خود ادامه دهد. روزهای ابتدایی پس از درمان ریشه دندان، دندان ممکن است حساس شود و با کوچک ترین سردی و یا گرمی و یا جویدنی احساس درد شدیدی را در فرد به وجود آورد. به منظور کنترل این مشکل می توان از داروهای مسکن استفاده کنید. اگر درد یا فشار برای بیش از چند روز وجود داشت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

آیا درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان درد دارد؟

شاید خیلی از افرادی که می خواهند دندان خود را عصب کشی کنند در ابتدا هراس این را دارند که عصب کشی درد بسیار زیادی دارد و اصلا قابل تحمل نیست. درد درمان ریشه دندان در بین مردم بسیار مشهور است. حقیقت ماجرا این است که از بسیاری از افرادی که دندان خود را عصب کشر کرده اند سوال شده است گفته اند که درد عصب کشی دندان همانند درد پر کردن دندان است و می توان گفت این روش تقریبا بدون درد است. در زمان عصب کشی دندان، سعی کنید از جویدن یا گاز گرفتن غذاهای سفت تا زمان تکمیل درمان خودداری کنید.

در برخی موارد، تکمیل درمان نیازمند چندین جلسه ملاقات با دندان پزشک است. پس از درمان نهایی، دندان ترمیم شرده شما نباید دردناک باشد، هر چند ممکن است حساسیت آن برای چند روز افزایش پیدا کند. داروهای مسکن موجود در داروخانه ها همچون پاراستامول یا ایبوپروفن میتواند برای خلاص شدن از ناراحتی های احتمالی مشاهده شده در این رابطه مفید باشد.

خدمات درمانی دندان, خدمات دندانپزشکی بزرگسالان

Call Now