ژنژیویت یا التهاب لثه؛ علائم، دلائل

ژنژیویت یک نوع شایع و خفیف بیماری لثه (بیماری پریودنتال) است که باعث تحریک، قرمزی، تورم (التهاب) لثه و عفونت لثه شما، بخشی از لثه در اطراف پایه دندان شما می شود. مهم است که التهاب لثه را جدی بگیرید و به سرعت آن را درمان کنید. ژنژیویت می تواند منجر به بیماری لثه بسیار جدی تری به نام پریودنتیت و از دست دادن دندان شود. شایع ترین علت التهاب لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عادات خوب بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن حداقل دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی، می تواند به پیشگیری و معکوس کردن التهاب لثه کمک کند.

علائم التهاب لثه

لثه های سالم سفت و صورتی کم رنگ هستند و محکم در اطراف دندان قرار می گیرند. علائم و نشانه های التهاب لثه عبارتند از:

• لثه های متورم یا پف کرده
  • لثه های قرمز تیره یا قرمز تیره
  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به راحتی خونریزی می کنند
  • عقب رفتن لثه
  • لثه های نرم

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

اگر متوجه علائم و نشانه های التهاب لثه شدید، از دندانپزشک خود وقت بگیرید. هرچه زودتر به دنبال مراقبت باشید، شانس شما برای معکوس کردن آسیب ناشی از ژنژیویت و جلوگیری از پیشرفت آن به پریودنتیت بیشتر است.

علل

شایع ترین علت التهاب لثه، بهداشت نامناسب دهان است که باعث ایجاد پلاک روی دندان ها می شود و باعث التهاب بافت های اطراف لثه می شود. در اینجا نحوه پلاک می تواند منجر به التهاب لثه شود:

پلاک روی دندان شما تشکیل می شود. پلاک یک لایه نامرئی و چسبنده است که عمدتاً از باکتری‌ها تشکیل شده است که وقتی نشاسته و قند موجود در غذا با باکتری‌هایی که به طور معمول در دهان شما وجود دارند برهم‌کنش می‌کنند، روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. پلاک به حذف روزانه نیاز دارد زیرا به سرعت دوباره تشکیل می شود.

پلاک به جرم تبدیل می شود. پلاک‌هایی که روی دندان‌های شما باقی می‌مانند می‌توانند در زیر خط لثه سخت شوند و به جرم دندان تبدیل شوند که باکتری‌ها را جمع‌آوری می‌کند. این مسئله حذف پلاک را دشوارتر می کند، یک سپر محافظ برای باکتری ها ایجاد می کند و باعث تحریک در امتداد خط لثه می شود. برای از بین بردن جرم دندان به تمیز کردن حرفه ای دندان نیاز دارید.

هنگامی که لثه ملتهب می شود هر چه مدت زمان طولانی تری این پلاک روی دندان های شما باقی بماند، قسمتی از لثه اطراف پایه دندان شما را بیشتر تحریک می کند و باعث التهاب می شود. با گذشت زمان، لثه های شما متورم می شوند و به راحتی خونریزی می کنند. پوسیدگی دندان نیز ممکن است منجر شود. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند به پریودنتیت و در نهایت از دست دادن دندان پیشرفت کند.

جلوگیری

بهداشت دهان و دندان خوب. این بدان معناست که دندان های خود را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. صبح و قبل از رفتن به رختخواب و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بهتر است بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده یا همانطور که دندانپزشک شما توصیه می کند مسواک بزنید. نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن به شما این امکان را می دهد که ذرات غذا و باکتری های شل شده را پاک کنید.

ویزیت منظم دندانپزشکی معمولاً هر شش تا 12 ماه یکبار برای تمیز کردن به دندانپزشک یا بهداشت دندان خود مراجعه کنید. اگر عوامل خطری دارید که شانس ابتلا به پریودنتیت را افزایش می دهد، مانند خشکی دهان، مصرف برخی داروها یا سیگار کشیدن ممکن است بیشتر به تمیز کردن حرفه ای نیاز داشته باشید. اشعه ایکس سالانه دندان می تواند به شناسایی بیماری هایی که با معاینه بصری دندان دیده نمی شوند کمک کند و تغییرات در سلامت دندان شما را بررسی کند.

اقدامات بهداشتی خوب اقداماتی مانند تغذیه سالم و مدیریت قند خون در صورت ابتلا به دیابت نیز برای حفظ سلامت لثه مهم هستند.

Call Now