چگونه باید از دندان کودکان خود مراقبت کنیم؟

چگونه باید از دندان کودکان خود مراقبت کنیم؟

زمانی که کودکانتان در حال رشد هستند دندان‌هایشان به مراقبت ویژه‌ای احتیاج دارند. اگرچه دندان‌ های کودکان شیری است و بعد از مدتی دندان‌های دائمی جایگزین آن می‌شوند ولی برای داشتن دندان‌ های دائمی بهتر باید از دندان‌های شیری کودکان مراقبت کنید. در اصلاح طرح لبخند مراقبت از دندان‌ها به شکل اصولی صورت می‌گیرد که خود باعث سالم‌سازی لثه‌ ها نیز می‌شود. سلامت لثه‌ ها برای داشتن دندان‌ هایی سالم اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله می‌توانید در مورد نحوه مراقبت از دندان کودکان و اصلاح طرح لبخند اطلاعاتی را به دست آورید.

مراقبت از دندان‌ کودک قبل از رشد

در اصلاح طرح لبخند از دندان‌های شیری محافظت خوبی صورت می‌گیرد. قبل از رشد دندان‌ های اصلی حتماً باید به دندان‌ های شیری و لثه‌ ها رسیدگی شود و آن‌ها را تمیز کنیم. بهتر است بعد از خوردن غذا یا شیر، لثه‌ های کودک را با یک دستمال بسیار نرم و گرم تمیز کنید. همچنین می‌توانید از دستگاه‌های مخصوصی که برای این کار وجود دارد استفاده کنید. فقط باید به این موضوع دقت کنید که مواد شوینده‌ای که برای دهان استفاده می‌کنید سمی هستند و بهتر است توسط کودک بلعیده نشوند.دندانپزشکی زیبایی شمال تهران یکی از بهترین کلینیک‌ های دندان‌پزشکی است که در اصلاح طرح لبخند می‌تواند شما را یاری کند.

بعد از جوانه زدن دندان‌ ها از آن مراقبت کنیم

بعد از اینکه رویش‌ دندان‌ها آغاز شد، مراقبت از آن‌ها را شروع کنید. بیشتر افراد بر این باورند که دندان‌های شیری اهمیت زیادی ندارد چرا که بعداً آن‌ها با دندان‌های دائمی جایگزین خواهند شد. دندان‌های شیری جایگاه دندان‌های دائمی را حفظ می‌کنند اگر به دندان‌های شیری رسیدگی نکنیم ممکن است لثه در آن ناحیه عفونت کند و بافتش از بین برود در نتیجه دیگر جایگاه مناسبی برای رویش دندان‌های جدید نیست این موضوع خود باعث بروز مشکلات می‌شود. در اصلاح طرح لبخند باید تمام این موارد در نظر گرفته می‌شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ و اصلاح طرح لبخند

اولین نشانه پوسیدگی دندان کودک، تغییر رنگ و لکه‌های کوچکی است که بر روی آن ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی حفره‌های کوچکی بر روی دندان پدیدار خواهد شد. بعضی از والدین کودک خود را با شیشه شیر یا آبمیوه داخل تختشان می‌گذارند و شب کودک با دندان‌های شسته نشده به خواب می‌رود. این کار پس از اصلاح طرح لبخند بهتر شده است چراکه والدین قبل از خواب دهان کودک خود را می‌شویند تا کودک با دندان‌هایی تمیز بخوابد.

نحوه شستشوی دهان کودک

بعد از هر وعده غذایی می‌توانید دهان کودک خود را با آب تمیز کنید. نوشیدن آب بعد از هر وعده می‌تواند دندان‌ها را تمیز کند؛ اما بهتر است از یک خمیردندان نرم برای این کار استفاده کنید تا کودک به آن عادت کند. تا زمانی که کودک شما 18 ماهه نشده است و غذای جامد مصرف نمی‌کند ممکن است به مسواک نیاز نداشته باشید. با این حال می‌توانید به آرامی دندان او را با مسواک یا دستگاه مناسب پاک‌سازی کنید. در اصلاح طرح لبخند تمامی این موارد توضیح داده می‌شود.

در چه سنی از خمیر دندان برای کودک استفاده کنیم:

زمانی که کودک شما به سن 2 سالگی رسید، خمیردندان مخصوص کودکان را به اندازه یک نخود بر روی مسواک بگذارید و با آن دندان‌های او را تمیز کنید. اگر زیاد در این مورد مطمئن نیستید می‌توانید تا سن 3 سالگی کودک منتظر بمانید. در این سن کودک به اندازه کافی بزرگ شده است و خمیردندان را نمی‌خورد در نتیجه نمی‌تواند ضرری برای کودک داشته باشد. در اصلاح طرح لبخند سنین مناسب برای مسواک زدن توضیح داده شده است.

مصرف فلوراید در کودکان

حتی اگر کودک شما از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده نمی‌کند نیز باید مقدار کافی از آن را برای بدن تأمین کنید. این مقدار معمولاً در آب شیر موجود است. بیشتر منابع آب عمومی این مقدار را اضافه می‌کنند. اگر آب شیر فلوراید ندارد، بهتر است در مورد مقدار فلوراید مصرفی از پزشک خود مشورت بگیرید. در اصلاح لبخند تمامی این موارد در نظر گرفته شده است و با رسیدگی پدر و مادر، کودک می‌تواند در آینده دندان‌هایی سالم داشته باشد. با مراجعه به بهترین دندانپزشک کودکان در کلینیک دکتر فلاح، دندان‌های کودکان خود را در بزرگ‌سالی بیمه کنید.

No Comments

Post A Comment

Call Now