طول عمر روکش های دندانی چقدر است؟

طول عمر روکش های دندانی چقدر است؟

گذاشتن روکش دندان بر روی دندان‌ها یکی از راه‌حل‌های بازسازی و ترمیم دندان و اصلاح طرح لبخند به شمار می‌رود. انتخاب این روش‌ ترمیم دندان به عواملی ازجمله تعداد دندان‌های باقیمانده در دهان و شرایط دندان‌ها بستگی دارد. در شرایطی مانند شکستن دندان، عصب‌کشی و یا در مواردی که دندان براثر پوسیده شدن از بین رفته است و پزشک مجبور است دندان را بردارد نیاز به روکش دندان است.

انواع روکش دندان و طول عمر مفید آن‌ها

در دندان‌پزشکی هیچ‌چیزی عمر مشخصی ندارد. عمر روکش‌ها و پرشدگی‌ها و … را نمی‌توان به‌طور دقیق و مشخص ذکر کرد. روکش‌های دندان انواع مختلفی اعم از ثابت و متحرک دارند و افرادی که از روکش دندان برای بازسازی و ترمیم دندان خود استفاده کرده‌اند باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند تا بتوانند طول عمر روکش که معمولاً بین 8 تا 10 سال است را افزایش دهند. سؤالی که اکثر بیماران از متخصصین می‌پرسند طول عمر مفید روکش‌ها است که اگر افراد بهداشت دهان را رعایت کنند می‌توانند طول عمر روکش را به بالای 20 سال هم افزایش دهند اما این مورد بستگی به شرایط دهان و دندان هم دارد، مثلاً بیمارانی که محیط دهانشان پوسیدگی ایجاد نمی‌کند می‌توانند از روکش دندان خود بیست سال استفادهٔ مفید کنند. روکش‌ها در جنس‌های مختلفی در بازار موجود است که هرکدام طول عمر متفاوتی نیز دارد و شامل :

تمام فلز
تمام سرامیک
ترکیب سرامیک و فلز (PFM )

هستند و عمر روکش‌های ترکیبی از روکش تمام فلز کمتر و از روکش تمام سرامیک بیشتر است.

روش‌های کاهش طول عمر روکش دندان

بعدازاینکه روکش دندان دردهان بیمار قرار گرفت بهترین متخصص ایمپلنت اطلاعات مفید و توضیحاتی را درباره طریقهٔ مراقبت از روکش دندان به او گوشزد می‌کند. در حالت کلی روزی دو بار مسواک زدن و استفاده از تمیزکننده‌های بین دندان مانند برس دندان و خلال‌دندان و نخ دندان نیز برای بهداشت دهان و دندان پیشنهاد می‌شود. این روش‌ها باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه می‌شود.
افرادی که روی دندان آن‌ها روکش دندان نصب‌شده است باید از میل کردن غذاهای سفت و جویدن ناخن و خوردن یخ اجتناب کنند زیرا باعث آسیب رسیدن به روکش می‌شود. افرادی که در خواب دندان‌قروچه می‌روند باید از این کار پرهیز کنند زیرا طول عمر روکش دندان کاهش پیدا می‌کند، این افراد باید از محافظ دندان هنگام خواب استفاده کنند. استفاده از دخانیات و مصرف سیگار و قلیان نیز باعث کاهش عمر روکش می‌شود.

عوامل مؤثر بر طول عمر روکش دندان

افراد باید برای گذاشتن عصب‌کشی و ایمپلنت و گذاشتن روکش دندان به کلینیک ویژه دندانپزشکی مراجعه کنند تا با دقت روکش‌ها را بر روی دندان قرار دهند که این خود باعث افزایش طول عمر روکش می‌شود. عوامل زیادی بر طول عمر مفید دندان تأثیر می‌گذارند که می‌توان به رژیم غذایی، ترکیب بزاق دهان، مستحکم بودن دندان‌ها و فلوراید موجود در آب اشاره کرد.
از مهم‌ترین عوامل کاهش عمر روکش، مواد غذایی است که دارای کربوهیدرات و شیرینی و قند فراوان باشد و هرچه مصرف شیرینی و قند بیشتر باشد عمر روکش کاهش پیدا می کند و دندان‌ها سریع‌تر پوسیده می‌شوند. دندان‌های روکش شده احتیاج به مراقبت بیشتری دارند و افراد باید علاوه بر اینکه روزی دو بار مسواک می‌زنند از نخ دندان برای تمیز کردن لبه‌های روکش استفاده کنند.

No Comments

Post A Comment

Call Now