سیر تکامل ایمپلنت دندان از گذشته تا حال

سیر تکامل ایمپلنت دندان از گذشته تا حال

ایمپلنت دندان روش مناسبی برای جایگزین دندان های از دست رفته و اصلاح طرح لبخند می باشد. با مراجعه به کلینیک ویژه دندانپزشکی  برای اطمینان کامل از ایمپلنت دندان خود بدون هیچ عوارضی آن را به بهترین متخصص ایمپلنت بسپارید. درست است که ایمپلنت در حال حاضر بهترین روش جایگزین برای دندان های از دست رفته می باشد اما اگر توسط بهترین متخصص ایمپلنت صورت نگیرد، ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به وجود آورد. امروزه ایمپلنت پیشرفت های قابل توجهی داشته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با سیر تکاملی ایمپلنت دندان از گذشته تا حال آشنا شوید.

تاریخچه و سیر تکاملی ایمپلنت دندان از گذشته تا حال

ایده مربوط به ایمپلنت دندان از قرن ها پیش وجود داشته است. اولین ایمپلنت دندان مربوط به Mayans بوده است و به 600 سال قبل از میلاد بر می گردد. 1400 سال طول کشید تا یک نوع مشابه برای جایگزین دندان ساخته شود. مهمترین کشف ایمپلنت در سال 1931 زمانی که یک باستان شناس در هندوراس فک پایینی یک زن حدوداً بیست ساله را پیدا کرد، اتفاق افتاد. فک پایینی او شامل سه صدف به شکل دندان بود که به وسیله سوکت هایی به دندان وصل شده بود. در ابتدا دانشمندان معتقد بودند که صدف ها بعد از مرگ جایگزین شده اند، اما در سال 1970 یک دانشگاه علمی دندان پزشکی کشف کرد، که استخوان در اطراف صدف دریایی رشد کرده است، این به این معنی است که صدف ها در زمان زنده بودن زن جایگزین شده اند.

مومیایی های باستان مصر با سیم های طلایی که در استخوان های فک آن ها نصب شده بود، پیدا شده اند. در خاورمیانه اسکلت هایی با ایمپلنت های عاجی پیدا شده اند. اخیراً انسان شناسان یک ایمپلنت آهن را در استخوان یک سرباز رومی کشف کرده اند. پدر ایمپلنت دندان مدرن، جراح متخصص ارتوپدی سوئدی، per lngvar Branemark، در اواسط 1960 ایمپلنت مخصوص خود را کشف کرد.
او تحقیقاتی در مورد استخراج استخوان انجام داد و کشف کرد که در یک فرآیندی به نام osseointegration، بافت استخوانی به تیتانیوم فلزی متصل می شود. او آزمایش ها و مطالعات زیادی انجام داد و در نهایت در سال 1978 میلادی به فروش رساند. در اوایل سال 2000 میلادی نسخه های اولیه ایمپلنت در تمدن چین باستان مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا از بامبوهای بریده شده برای جایگزینی دندان های از دست رفته در آن زمان استفاده می شد.
اولین مورد ثبت شده برای جایگزین دندان که از فلز ساخته شده بود، از بدن یک پادشاه مصری که حدود 1000 سال قبل از میلاد زندگی می کرد، پیدا شد. استخوان فوقانی او دارای مفاصل مس است که در آن چکش شده است. اما مشخص نمی شود که فلز به عنوان جایگزین در زمانی که زنده یا مرده بوده است به دندان او وصل شده است. در تاریخ باستان رایج بود که از دندان های حیوانات و یا دیگر انسان های فقیر و یا بردگان به عنوان جایگزینی برای دندان از دست رفته استفاده می شد. امروزه ایمپلنت گرفته شده از یک حیوان به عنوان یک ایمپلنت هتروپلاستی و از یک انسان به عنوان ایمپلنت هوموپلاستی طبقه بندی می شود. هنگامی که از دندان حیوان یا انسان دیگر برای ایمپلنت استفاده می شود خطر عفونت و رد ایمپلنت بیشتر می باشد. مواد مختلف دیگری نیز توسط باستان شناسان در فک جمجمه های باستانی، از جواهراتی مانند یشم تا مواد معمولی مانند صدف دریایی یافت شده است. تا چندین قرن بعد از آن پیشرفت قابل توجهی در تکنیک های مورد استفاده برای ایمپلنت صورت نگرفت.

پیشرفت در تکنیک های ایمپلنت دندان

در قرن هجدهم برخی از محققان با استفاده از طلا و آلیاژ برای ساخت ایمپلنت تلاش های زیادی کردند و ثابت کردند که موفق شده اند. در سال 1886 یک دکتر، تاج طلایی را روی یک دیسک پلاتین نصب کرد که در بلند مدت نتایج مثبتی نداشت. برای اینکه روش جایگزینی به خوبی و با موفقیت انجام شود. دندان جایگزین باید در یک فرآیند به نام osseointegration به هم متصل شوند. در سال 1952 یک جراح ارتوپد با استفاده از سیلندر تیتانیوم بر روی استخوان ران یک خرگوش، هم جوشی موفق آمیزی به دست آورد. او فرض کرد که این هم جوشی می تواند در زمینه های دیگر مانند ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار بگیرد. اولین ایمپلنت با تیتانیوم در سال 1965 توسط یک جراح ارتوپد به نام Branemark بر روی انسان صورت گرفت. موفقیت نخستین ایمپلنت دندان با تیتانیوم باعث بهبود و پیشرفت سریع در ایمپلنت به صورتی که در زمان حال صورت می گیرد، شد.

ایمپلنت در حال حاضر و آینده

در زمان حال، روش ایمپلنت به عنوان پیشرفته ترین راه حل برای دندان های از دست رفته در نظر گرفته می شود. که در بعضی از شیوه های دندانپزشکی، میزان موفقیت آن در مدت زمان طولانی تا 97 درصد بوده است. ایمپلنت  تنها راه حلی است که می تواند به طور قابل اعتماد از دندان های اطراف پشتیبانی کند و شکل طبیعی استخوان را حفظ می کند. اعتقاد بر این است که ایمپلنت ها در شکل مدرنشان تنها حدود 40 سال است که وجود دارند. اما با هزاران سال در ساخت، شگفت انگیز است که آن ها موفقیت 95 تا 98 درصدی را حفظ کرده اند. و بین دندان پزشکان و بیماران محبوبت خاصی دارند. ایمپلنت دندان باعث اصلاح طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس افراد می شود. پس برای بهترین نتیجه از ایمپلنت با مراجعه به کلینیک ویژه دندانپزشکی آن را به بهترین متخصص ایمپلنت بسپارید.

No Comments

Post A Comment

Call Now