با انواع روکش های جایگزین دندان آشنا شوید

با انواع روکش های جایگزین دندان آشنا شوید

با انواع روکش های جایگزین دندان آشنا شوید

روکش دندان یک روش بسیار مناسب برای ترمیم دندان های آسیب دیده است. در صورتی که دندان های شما دچار آسیب شده اند، ترک خوردگی دارند، دچار پوسیدگی شده یا اینکه ظاهری نامناسب و زشت دارند، استفاده از انواع مختلف روکش های جایگزین دندان می تواند بهترین راه حل برای اصلاح طرح لبخند شما و داشتن دندان های سالم باشد. دندان یکی از اعضای حیاتی بدن انسان است که علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در سلامت بدن نیز دارد. افراد با مراجعه به کلینیک ویژه دندانپزشکی و استفاده از روکش های جایگزین دندان، شکاف ها و پوسیدگی های دندانی را ترمیم می کنند.

روکش های جایگزین دندان

روکش های جایگزین دندان به افراد کمک می کند تا از دندان آسیب دیده و ضعیفی که در معرض شکستگی یا ترک می باشد، محافظت کنند. روکش دندان دارای انواع و جنس های مختلفی می باشد که توسط متخصص دندان پزشکی در لابراتوار ساخته می شود. روکشی که برای هر دندان استفاده می شود دارای قالب متفاوتی است، از این رو پزشک پس از قالب گیری، به صورت مخصوص آن را می سازد  و بر روی دندان کار می گذارد. روکش دندان به افراد کمک می کند تا دندان های آن ها ظاهری طبیعی داشته و ماندگاری بیشتری داشته باشد. روش هایی مانند ترمیم از طریق ایمپلنت و روکش های جایگزین دندان، باعث سفید و صاف شدن دندان ها می شود و در نتیجه به اصلاح طرح لبخند کمک می کند.

انواع روکش های جایگزین دندان

روکش های جایگزین دندان دارای انواع مختلفی می باشد که به ترمیم شکستگی، پوشش ایمپلنت دندان ها و از بین بردن پوسیدگی کمک می کند. بدین منظور دندان پزشکان متخصص از انواع روکش های جایگزین دندانی سرامیکی، فلزی، یا ترکیبی از فلز و سرامیک (چینی) استفاده می کنند. روکش های سرامیکی دارای ظاهری طبیعی تر بوده و از جنس پرسلن هستند. این نوع روکش برای افرادی مناسب است که به روکش های فلزی حساسیت دارند. این روکش ها از جنس سرامیک نیمه شفاف بوده و باعث زیبایی بیش از پیش دندان می شود.

روکش های سرامیکی در یک جلسه قالب گیری شده و بر روی دندان با چسب مخصوص نصب می شوند. نوعی دیگری از روکش ها، روکش های تمام فلزی است که از فلزاتی مانند طلا، پلاتینیوم، گالیوم و غیره می باشد. میزان دوام این روکش ها بسیار بالا بوده و تنها ایراد آن ها این است که به راحتی قابل تشخیص می باشد. روکش های که تماماً از جنس فلز هستند، استحکام و قدرت بیشتری دارند، اما از نظر زیبایی روکش های چینی یا ترکیبی بهتر هستند.
نوعی دیگر از روکش های جایگزین دندان وجود دارد که با نام زیرکونیا مشهور است و در حال حاضر بهترین نوع روکش به شمار می رود. این نوع روکش دندان فاقد هر گونه فلز بوده و هیچ گونه التهابی در لثه ایجاد نمی کند. استحکام این نوع روکش بسیار بالاتر بوده و تمام مراحل ساخت روکش توسط دستگاه انجام می شود. در صورتی که ریشه دندان سالم باشد و فقط قسمتی از تاج دندان یا تمام آن از بین رفته باشد، پزشک از پروتز ثابت (روکش یا بریج) استفاده می کند. گاهی اوقات پزشک، با توجه به شرایط دندان مجبور است از پروتز متحرک یا ایمنپلنت استفاده کند. فراموش نکنید در صورتی که می خواهید دندان های خود را ایمپلنت کنید، سعی کنید به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

نکاتی برای استفاده از روکش های جایگزین دندان

پس از نصب روکش، در صورتی که حس می کنید روکش کمی برای دندان شما بلند است، حتماً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید و مسئله را بازگو کنید. حداقل هر دو سال یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید، تا دندان های روکش شده شما بررسی شوند. در صورتی که حس می کنید روکش دندان شما لق شده است، با پزشک در میان بگذارید. این موارد نکات کلی هستند که در حفظ دندان های روکش شده شما کمک می کنند.

No Comments

Post A Comment

Call Now