اصلی ترین و کاربردی ترین ابزارهای دندانپزشکی را بشناسید.

اصلی ترین و کاربردی ترین ابزارهای دندانپزشکی را بشناسید.

امروزه ابزارهای دندانپزشکی مدرن و جدید زیادی به کمک دندان پزشکان آمده است که کارهای دندانپزشکی را آسان تر کرده است. هر چه قدر ابزارهای دندانپزشکی پیشرفته تر و بهتر باشد مسلماً کیفیت کار بهتر خواهد بود و دندانپزشک در مراحل درمان بیمارش موفق تر عمل خواهد کرد. اسم دندانپزشکی در گذشته ترس زیادی را در بین بیماران ایجاد می کرد اما امروزه ابزارهای دندانپزشکی جدید ترس افراد را از دندانپزشکی کاهش داده است.

دندانپزشکی یک علم تخصصی مربوط به دهان و دندان است که به تشخیص و درمان بیماری های مربوط به دهان و دندان می پردازد. دندانپزشکی از زمان های گذشته وجود داشته است و اولین دندانپزشکی ها در ایران توسط سلمانی ها انجام می شده است. رفته رفته افرادی به صورت مجزا به یادگیری علم و کار دندانپزشکی پرداختند. معمولاً دنداپزشکی یک علم تجربی بود و افراد علاقه مند آن را به صورت تجربی یاد می گرفتند. با گذشت زمان و پیشرفت علم، دندانپزشکی تبدیل به یک علم تخصص شد و اکنون به صورت یک رشته مجزا و تخصصی در دانشگاه ها تدریس می شود. امروزه دندانپزشکی علاوه بر درمان بیماری های مربوط به دهان و دندان، به زیبا سازی و رفع ایراد های دهان و دندان را نیز می پردازد.

ابزار های دندانپزشکی

دندانپزشکی هم مانند سایر رشته های پزشکی جهت انجام اعمال دنداپزشکی و درمان نیاز به تجهیزات مناسب دارد از جمله ی این تجهیزات می توان به یونیت و صندلی، ساکشن ها، دریل دندانپزشکی، مته های دندانپزشکی، سرنگ دندان، قالب ها، سرنگ آب و هوا، لایت کیور، دوربین داخل دهانی، کمپرسور، موتور آویز، تابوره، آمالگاماتور، استریلیزاتور، آنگل و هند پیس اشاره کرد. البته این ها تمام وسایل دنداپزشکی نیستند و دندانپزشکی ها امروزه با ابزارهای فراوانی تجهیز شده اند. امروزه کلینیک ویژه دندانپزشکی برای انجام کارهای درمانی دهان و دندان با بهترین و جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی وجود دارند که در آن جا مجرب ترین و بهترین دندانپزشک کودکان ، بهترین متخصص ایمپلنت و بهترین پزشکان جراحی به مردم ارائه خدمات می کنند.

اصلی ترین و کاربردی ترین ابزار دندانپزشکی

یک دندانپزشک خوب و یک کلینیک ویژه دندانپزشکی برای انجام مراحل درمانی دهان و دندان بیماران نیاز دارد که مکانی تجهیز شده از ابزارهای کاربردی و مدرن و پیشرفته داشته باشد. در اینجا می خواهیم به معرفی چند مورد از کاربردی ترین و مهم ترین ابزارهای دندانپزشکی بپردازیم. یکی از مهم ترین ابزار های دندانپزشکی صندلی یونیت است. صندلی یونیت از چهار بخش صندلی، جعبه باکس و تابلیت، کراشوار و چراغ روشن تشکیل می شود. صندلی یونیت اکثر ابزارهای دندانپزشکی را در دسترس دندانپزشک قرار می دهد. از دیگر ابزارهای دندانپزشکی کاربردی، ساکشن است. ساکشن دو نوع آبی و هوایی دارد. ساکشن آبی از اول انجام اعمال دندانپزشکی در دهان بیمار قرار می گیرد تا با مکنده گی خود بزاق بیمار را از دهانش خالی کند. ساکشن هوایی هم توسط دستیار در نزدیکی موضع کار دندانپزشک قرار می گیرد تا مایعات و خرده مواد های تراشیده شده از دندان را از دهان بیمار خالی کند و محل کار دندانپزشک را تمیز کند. لایت کیور یکی دیگر از کاربردی ترین ابزارهای دندانپزشکی است. لایت کیور وسیله ای شبیه تفنگ است که نور آبی یا بنفش رنگی از خود ساتع می کند تا مواد استفاده شده در عمل جراحی دندان زودتر خشک شوند. از دیگر ابزارهای دندانپزشکی مته های دندانپزشکی است که بسیار کاربردی است و از آن برای تراشیدن پوسیدگی های دندان استفاده می شود. مته ها به خاطر سر و صدای زیاد ترسناک ترین ابزارهای دندانپزشکی نام گرفته اند. سرنگ آب و هوا ابزار کاربردی دیگر در دندانپزشکی است. این وسیله دارای دو سر است که از یک سر آن آب و از سر دیگر آن هوا بیرون می آید. دندانپزشکان با سر آبی این وسیله محل انجام کار دندانپزشکی در دهان را می شویند و با سر دیگر که هوا بیرون می آید محل را خشک می کنند. ابزارهای دندانپزشکی تنوع زیادی دارند که موارد نام برده از ضروری ترین و کاربردی ترین آن ها است.

No Comments

Post A Comment

Call Now